Af René Schneider, Rækkevej 4, 8370 Hadsten. Byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti
Kommunikerer kommunen på de unges kanaler?
Allerede tidligt i valgkampen stillede jeg det retoriske spørgsmål:
Gider de unge kommunalpolitik?
Noget tyder nemlig på, at det desværre ikke er tilfældet…
Hvorfor?
Fordi det er et kedeligt faktum, at danske unge er blandt Europas mest ”dovne” demokrater…
Faktisk er de kun overgået af unge i Ungarn og på Malta.
Det har en rapport fra Europa-Kommissionen, ”European Youth in Democratic Life”, vist.
Rapporten kortlagde de 15 – 30 åriges politiske bevidsthed i samtlige 27 medlemslande (28 hvis vi tæller Storbritannien med, da de unge her er med i rapporten).
Og netop de danske unges deltagelse i regional- og kommunalvalgene er for nedadgående.
Ved seneste regionsråds- og kommunalvalg fravalgte hele 42 pct. af danske unge mellem 19 – 29 år at ulejlige sig hen i stemmeboksene…
Hvad kan vi gøre noget ved problemet? Og vil vi? Og har vi viljen?
Hvis vi tror, vi i fremtiden kan gøre en forskel, så er vi nødt til at stille os selv spørgsmålet:
HVAD KOM FØRST - ÆGGET ELLER HØNEN?
Er problemet dovne og ligeglade unge vælgere eller er problemet uinteressant lokalpolitik og en uinteressant kommune?
Hvis det er sidstnævnte, er problemet så, at der ikke kommunikeres med og til de unge på de unges præmisser og på de medier, de unge benytter? Instagram for eksempel? Eller andre sociale medier? Facebook er vistnok ”so old school” og efterhånden kun noget, vi ”boomere” benytter…
Hvis det er tilfældet, at den kommunale kommunikation med vores unge foregår via kanaler, som de unge ikke er tunet ind på, så vil jeg som noget af det første som kommunalbestyrelsesmedlem sørge for at ændre på dette.
Men det kræver, at du sætter dit kryds ved mig på tirsdag…